مهم ترین عوارض زخم بستر

زخم بستر

زخم بستر علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی عوارضی دارد در این مقاله به ]نها می پردازیم.

آیا از ایجاد عفونت و افزایش زمان بهبودی زخم اطلاعی دارید؟

عفونت:زخم های بستر می توانند به راحتی عفونت های باکتریایی را به خود جذب کنند که این موضوع می تواند به عفونت های جدی و طولانی مدت منجر شود و بیمار و همراهان او را آزار دهد.عفونت باکتریایی علاوه بر تشدید زخم از نظر عمق و وسعت سبب می شود تا زخم بیمار دیرتر بهبود پیدا کند.

افزایش زمان بهبودی:زخم های بستر می توانند باعث افزایش زمان بهبودی بیمار شوند و در برخی موارد ممکن است منجر به مشکلات جدی شود.شاید به نظر برسد بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می شوند به مدت طولانی مدت از خطر دور هستند و در حال استراحت اوقات خوشی را سپری می کنند.

بستری بودن بیمار به مدت طولانی و بی تحرکی بیمار در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری برای بیمار به وجود می آورد که در صورت عدم توجه به آن ممکن است تهدید کننده حیات فرد باشد و یا پس از برطرف شدن علت بستری  شدن فرد او را تا مدت ها درگیر مشکل جدیدی کند که هم از نظر جسمی و هم  از نظر مالی برای بیمار زیان بار خواهد بود.

جلوگیری از ایجاد زخم بستر

شاید این سوال ذهن شما را نیز به خود درگیر کند که آیا می توان از ایجاد زخم بستر در بیماران بستری و افرادی که ناتوانی حرکتی دارند جلوگیری نمود و عوامل خطرزا را کنترل کرد؟و یا اگر زخم بستر در بیمار بستری ایجاد شد چگونه می توان آن را درمان نمود؟

امروزه با پیشرفت و توسعه دانش پزشکی درمان زخم بستر در بیماران بستری امکان پذیر است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و ما در مقالات بعدی راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را مطرح خواهیم کرد.

 

دنیای درمان