زخم بستر_درمان کامل آن

زخم بستر

زخم بستر یکی از مشکلات شایع بین بیماران بستری است.در این مقاله به درمان کامل آن می پردازیم.

آیا با راه های درمان زخم بستر آشنایی دارید؟

یکی از مشکلات شایع پزشکی زخم بستر است.زخم بستر بر اثر فشار طولانی مدت بر بافت نرم بدن ایجاد می شود.این موضوع به خصوص برای افرادی که بستری شده اند و قادر به تغییر وضعیت نیستند مانند افراد میتلا به ناتوانی حرکتی یا کسانی که برای مدت طولانی در طول روز نشسته اند قابل توجه است.

در این مقاله علت ایجاد زخم بستر و راه های پیشگیری از آن و درمان زخم بستر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و متوجه اهمیت تغییر وضعیت بیماران بستری یا بیمارانی که دارای ناتوانی حرکتی هستند و قادر به تغییر وضعیت در طول روز نیستند خواهیم شد.اینگونه ریسک ابتلا بیماران بستری به زخم بستر کاهش خواهد یافت.

علت ایجاد

زخم بستر به دلیل فشار طولانی مدت بر اعصاب و بافت های نرم بدن ایجاد می شود.این امر موجب تخریب و آسیب به بافت های پوستی می گردد و عوامل دیگری مانند اصابت به رطوبت و اصطکاک و فشارهای شدید نقش مهمی در ایجاد زخم بستر دارند.افراد دیابتی و افرادی که حرکت کمتری دارند بیشتر در معرض زخم بستر قرار دارند.

توصیه می شود همراهان بیماران بستری و همچنین پرستاران و کادر درمانی بیماران به صورت منظم و دوره ای در طی روز بیمار را حرکت داده و در وضعیت بیمار تغییر ایجاد نمایند تا با کاهش فشار وزن بدن در یک نقطه از بدن جلوگیری شود همچنین هوا و اکسیژن در زیر بدن رد و بدل شود و از ایجاد زخم بستر جلوگیری شود.

پیشگیری

برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.تغییر وضعیت بدنی به صورت دوره ای برای کاهش فشار بر بافت های نرم.تغییر وضعیت بدنی باید به صورت دوره ای انجام شود.استفاده از محافظت های مخصوص مانند پدها و البسه های مناسب می تواند از ایجاد زخم بستر جلوگیری نماید.

حفظ نظافت و خشک بودن پوست بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رطوبت می تواند فرآیند تحلیل بافت های نرم بدن را تسریع کند.نظافت و تمیزی پوست مانع از ایجاد و رشد باکتری شده و از ایجاد عواملی که در شیوع و تسریع زخم بستر نقش مهمی را ایفا می کنند جلوگیری می کند.

 

 

روش های درمان

تمیز کردن و ضدعفونی کردن زخم بستر می تواند از عفونت زخم جلوگیری نماید همچنین استفاده از پوشش های مناسب که بافت های زخم را تحت فشار قرار ندهد و به تهویه مناسب پوست کمک کند از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند به بهبود زخم بستر کمک شایانی نماید و از پیشرفت آن جلوگیری نماید.

استفاده از تکنولوژی هایی که فشار طولانی مدت را از نقاط حساس بدن به سایر نقاط منتقل می کنند می تواند به درمان زخم بستر کمک کند و اینگونه فشار وزن بدن در یک نقطه از بدن موجب تخریب بافت نرم بدن نمی شود و از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرده و به بهبود زخم بستر ایجاد شده کمک بزرگی می کند.

نتیجه گیری

زخم بستر یک مشکل جدی در پزشکی می باشد و نیاز به پیشگیری و مراقبت دارد.با اطلاعات کافی و اقدامات مناسب می توان از ایجاد و پیشرفت زخم بستر در بیماران بستری و عوارض زخم بستر جلوگیری کرد و در صورت لزوم آن را بهبود بخشید.

 

دنیای درمان