درمان زخم حیوانات

زخم حیوانات

درمان زخم حیوانات وابسته به عوامل مختلفی می باشد.از جمله:نوع و شدت زخم_نوع حیوان_مکان ایجاد زخم و عوامل دیگر.

آیا از مراحل بهبود زخم حیوانات اطلاعی دارید؟

درمان زخم حیوانات ممکن است شامل مراقبت های اولیه_تمیزکاری_داروها و در برخی موارد جراحی باشد.در ادامه چند مرحله کلی درمان زخم حیوانات بررسی می شود.

مراقبت های اولیه

اطمینان از ایمنی خود و حیوان بسیار حائز اهمیت است.ممکن است برای این منظور از دستگاه های محافظتی مانند:دستکش و ماسک و مواد ضد عفونی استفاده شود در صورت لزوم تثبیت زخم با استفاده از بانداژها یا مواد دیگر انجام می شود تا جلوی حرکت زخم و افزایش خونریزی را بگیرد.

اگر این کار انجام نگردد موب بیشتر شدن شدت خونریزی می شود و ریسک کاهش فشار خون حیوان و در نتیجه عدم خون رسانی به بافت های حیاتی بدن او می گردد و ممکن است منجر به مرگ حیوان شود.

همواره در تمام موجودات انجام مراقبت های اولیه قبل از ورود به مرحله درمان از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان نام این مرحله را مرحله طلایی نامید.اگر این مرحله به درستی انجام پذیرد مراحل دیگر خیلی موثرتر و مفیدتر خواهند بود.تمیزکاری و آب زدایی نیز از دیگر مراحل درمان زخم حیوانات می باشد.

در ابتدا زخم باید به وسیله آب تمیز شود تا هر گونه ذرات خارجی و گرد و غبار و آلودگی و باکتری که بر روی زخم و پوست اطراف زخم وجود دارد حذف شوند.اگر این مرحله به دقت انجام نشود باعث نفوذ باکتری به درون زخم می شود و ایجاد عفونت می کند و چون حیوانات بر خلاف انسان ها پوشش لباس ندارند و لایحه محافظی در مقابل باکتری ندارند و در برابر نفوذ باکتری مستعدتر هستند.

در برخی موارد بافت های مرده از اطراف زخم بریده می شوند تا فرایند ترمیم بهتری را آغاز کند و به طور کامل باکتری و عفونت از بین برود و ریسک ابتلای زخم حیوانات به عفونت به حداقل خود برسد.

استفاده از دارو

مرحله بعد درمان استفاده از دارو می باشد.از جمله ضد دردها و ضد التهاب ها مانند:آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی که به منظور جلوگیری از عفونت و کاهش التهاب در زخم مورد استفاده قرار می گیرد.ممکن است در فرایند درمان از داروهایی که فرایند ترمیم زخم را تسریع می دهند استفاده شود.

در مواردی که زخم بسیار عمیق و جدی باشد ممکن است نیاز به جراحی برای تمیزکاری زخم و ترمیم آن نیز باشد.علاوه بر موارد مذکورر عواملی دیگری نیز دخیل هستند مانند:تغذیه مناسب که در حیوان مجروح بسیار حائذ اهمیت است.مطمئن شوید که حیوان به تغذیه غنی و متعادل دسترسی دارد و قدرت جسمانی مناسبی دارد.این موارد می تواند از ایجاد عفونت زخم جلوگیری کند.

اقدامات بعد از درمان

پس از اتمام درمان باید زخم حیوانات و وضعیت حیوان به طور مستمر پیگیری شود.هر گونه نشانه عفونت یا التهاب یا مشکل دیگر باید بلافاصله به دامپزشک اطلاع داده شود.پس از بهبودی کامل اطمینان حاصل شود که حیوان در رفتارات خود پگونه عمل می کند و شرایط به گونه ای باشد تا از تکرار زخم ها جلوگیری شود.

در برخی موارد استفاده از فناوری های پیشرفته پزشکی مانند لیزر و اولتراسونیک و تکنولوژی های مورد استفاده در جراحی های زخم می تواند فرایند درمان را بهبود ببخشد.مراقبت های تکمیلی مانند تراپی فیزیکی و درمان های هربال و یا استفاده از روش های تکمیلی مانند اکوتراپی و آروماتراپی می تواند درمان را تقویت کند.

درمان زخم ممکن است نیازمند زمان و تلاش طولانی مدت باشد پس از زمان شروع درمان نیاز است که به طور منظم پیگیری شود.

دنیای درمان