بررسی علمی و جامع سوختگی

سوختگی

یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان  سوختگی می باشد.

آیا اطلاعاتی در مورد پیشگیری و درمان سوختگی دارید؟

سوختگی یکی از شایع ترین آسیب های جسمانی است که ممکن است به افراد وارد شود و حیات آن ها را به خطر بی اندازد در این میان افراد ضعیف جامعه مانند کودکان و سالمندان بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.این آسیب می تواند از خفیف تا شدید باشد.یعنی از اشعه ماورابنفش UV تا سوختگی در اثر حرارت یا نور بالا و یا حتی تماس با مواد شیمیایی.

هر چه درجه سوختگی بیشتر باشد مشخص است که بافت های بیشتری از بدن دچار آسیب و صدمه شده است و طول درمان طولانی تری را خواهیم داشت و حتی ممکن است منجر به فوت یا قطع عضو فرد گردد.ما در این مقاله علت های شایع سوختگی و روش های درمانی و پیشگیری از ایجاد سوختگی را مورد بررسی قرار می دهیم.

علت های مهم

یکی از علل شایع ایجاد سوختگی تماس با مواد شیمیایی مانند:اسید ها و بازها هستند که می توانند بافت پوست را تخریب کنند و منجر به سوختگی شوند.یکی دیگر از عوامل  قرار گرفتن در معرض حرارت بالا از طریق آتش یا مواد گرم و یا مایعات گرم می باشد که می تواند به بافت پوست بدن آسیب برساند.

تماس بدن با نور UV نیز می تواند بافت پوست را تخریب کرده و دچار آسیب شدید کند که همین امر موجب ایجاد سوختگی در بدن فرد می شود که به این نوع ,سوختگی نوری می گویند که این نوع  هم درجات خفیف تا شدید دارد که در درجات شدید آن درمان سخت و طولانی می شود.

روش های درمان

خنک کردن محل سوختگی با آب سرد می تواند در کاهش درد و التهاب نقش مهمی داشته باشد.یکی دیگر از راه های درمان سوختگی استفاده از کرم ها یا ژل های مرطوب کننده است که می تواند در تسکین درد و ترمیم بافت پوست نتیجه بخش باشد.در صورت لزوم مصرف داروهای ضد التهاب مانند استامینافون می توانند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

استفاده از پوشش های ضد سوزان مانند بانداژهای مخصوص و ژل دار می تواند به تسکین درد و حفاظت از محل سوختگی کمک کند.در صورتی که سوختگی شدید باشد و موجب آسیب به بافت عمیق پوست شود مراجعه به پزشک امری ضروری است.در این صورت پزشک با تجویز داروهای درمانی و یا تراشه های پوستی بیمار را بهبود می بخشد.

پیشگیری

برای جلوگیری از ایجاد,استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب می تواند از سوختگی نوری جلوگیری کند.همچنین پوشیدن لباس هایی که بدن را از تماس با مواد شیمیایی یا حرارت بالا محافظت می کند می تواند به پیشگیری از ایجاد سوختگی کمک کند و امری ضروری است.

اجتناب از قرار گرفتن در زیر آفتاب مستقیم در ساعات پرتوگیری و همچنین استفاده از کلاه های محافظتی می تواند از ایجاد سوختگی نوری جلوگیری کند.کودکان و سالمندان  افراد آسیب پذیرتری هستند و زودتر دچار این مشکل می شوند چرا که پوست های حساس و نازک تری دارند و از این گروه باید مراقبت ویژه ای صورت بگیرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده آگاهی از علل,درمان و پیشگیری از سوختگی, امری ضروری است همچنین بهتر است در صورت بروز سوختگی شدید یا مشکوک به عوارض جدی به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از او راهنمایی بگیرید تا به صورت کامل مراحل درمان را طی کنید و سلامتی خود و یا عزیزانتان را بدست آورید.

 

 

دنیای درمان