اثر بخشی استفاده از البسه های مناسب در پیشگیری از زخم بستر

البسه مناسب در زخم بستر

شاید جالب باشد اما نوع و جنس لباس در ایجاد و یا درمان زخم بستر و حتی پیشگیری از آن از اهمیت بالای برخوردار است.

آیا از اهمیت استفاده از البسه ها مناسب برای بیماران بستری و پیشگیری از زخم بستر مطلع هستید؟

زخم های بستر مشکلی جدی در مراقبت از بیماران بستری است که می تواند به مشکلات جدی از جمله عفونت های پوستی-تخریب بافت-و حتی مرگ منجر شود.با توجه به اهمیت پیشگیری از این مشکل استفاده از البسه های مناسب می تواند نقش مهمی در کاهش ریسک زخم بستر داشته باشد.

در این مقاله اثربخشی استفاده از البسه های مناسب در پیشگیری از زخم بستر در بیماران بستری و افراد دیابتی و افرادی که ناتوانی حرکتی دارند مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین به روند بهبودی بیماران با استفاده از البسه های مناسب می پردازیم زیرا امری مهم و قابل توجه می باشد.

 

عوامل خطر زخم بستر

تحریک و فشار:فشار مداوم و طولانی مدت بر روی نقاط خاصی از بدن که بافت نرمی دارند میتواند پوست را تخریب کرده و زخم بستر ایجاد کند.

حرکت محدود:بیمارانی که حرکت محدودی دارند احتمال بروز زخم بستر را دارند.

فشار شدید:فشارهای بیش از حد بر روی نقاط خاصی از بدن می تواند باعث آسیب به بافت پوست شود.

نقش البسه های مناسب در پیشگیری از زخم بستر

توزیع فشار:البسه هایی که به طور مناسب فشار را بر روی نقاط حساس بدن توزیع می کند می تواند از بروز زخم بستر جلوگیری کند و مانع ایجاد آن شود پس نقش مهمی در سلامت بیمار ایفا می کند.

ارتقا تهویه پوستی:البسه هایی که از جنس هایپوئالرژیک و تنفس پذیر هستند می توانند به بهبود تهویه پوستی کمک کنند و از ایجاد زخم پوستی جلوگیری نمایند.این لباس ها با ایجاد تهویه مناسب در پوست از ایجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری می کند و بیماری که  توان حرکتی ندارد و بافت نرم بدن او در معرض فشار و رطوبت بیشتری قرار دارد را محافظت می کند.

حفاظت از نقاط حساس:البسه هایی که به طور خاص برای حفاظت از تقاط حساس بدن طراحی شده اند می توانند از تحریک فشار و آسیب به بافت های نرم بدن جلوگیری کنند.و با اکسیژن رسانی بیشتر به پوست و کاهش رطوبت موجب تهویه پوستی شده و از ایجاد زخم بستر پیشگیری کند.

روش های استفاده از البسه های مناسب

اتتخاب البسه مناسب و با طراحی خاص برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر استفاده می شود.این امر بسیار حیاتی است و از مهم ترین گام های درمان بیماری که به هر علت طولانی مدت بستری شده است به شمار می رود.

تعویض منظم البسه نیز دارای اهمیت است.تعویض منظم البسه و پوشاندن بخش هایی که فشار بر روی آن ها وارد می شود مانند:پشت-پهلو-نشیمنگاه و…. می تواند از ایجاد  زخم بستر چلوگیری نماید.هنگامی که لباس دیر به دیر تعویض شود باعث تعریق بدن بیمار می شود و ایجاد رطوبت و باکتری می کند و شرایط را برای ایجاد زخم بستر فراهم می کند.

استفاده از تکنولوژی

استفاده از البسه هایی که دارای تکنولوژی های پیشرفتهبرای اندازه گیری فشار هستند مانند حسگرها میتوانند کمک موثری در پیشگیری از زخم بستر  داشته باشند و همچنین  کمک شایانی به بیمار و همراهان او ارائه  کند و از بروز مشکلات عدیده و درد و رنج برای بیمار جلوگیری نماید.

استفاده از البسه های مناسب می تواند نقش مهمی در پیشگیری از زخم بستر داشته باشد با توجه به اهمیت این مسئله توسعه و استفاده از البسه هایی که به طور خاص برای جلوگیری از زخم بدن طراحی شده اند می تواند بهبود قابل توجهی در مراقبت از بیماران بستری داشته باشد.

 

 

دنیای درمان